Hoe Hero hem helpt door zichzelf te zijn.

Sinds december volgt een 13-jarige jongen sessies bij Heroes, met o.a. als doel beter om te leren gaan met zijn boosheid. Laten we hem voor het gemak Tom noemen.

Tom heeft autisme en adhd, wat maakt dat hij in blokken denkt en zich moeilijk in anderen kan verplaatsen. Hero gebruik ik niet zo vaak tijdens therapiesessies, omdat hij heel gevoelig is voor energie. Maar in dit geval kan Hero hem juist leren dat zijn houding anderen beïnvloed en dat hij vanbinnen soms drukker is dan hij denkt. Daarnaast is Hero zelf ook een beetje autistisch, waardoor je je soms in hem moet inleven, zodat je weet waarom hij zo reageert. Hieronder geef ik wat korte, maar voor de cliënt mooie, leermomenten.

Leermoment 1: te druk

Tom wil iets uit de schuur halen. Hij is al flink hyperactief vanwege ons leuke plan voor de middag. Ik adviseer hem om niet door het weiland te lopen maar over de weg. Hij vindt dit maar onzin. Ik waarschuw hem en benoem dat hij druk is, waarschijnlijk wil hij rennen, en dat de paarden (en dan vooral Hero) hier onrustig van kunnen worden. Maar Tom blijft erbij dat dit de grootste onzin is. Dat de paarden onrustig worden, gebeurt niet in zijn hoofd. Terwijl hij over het weiland huppelt, zie ik Hero al kijken. Het moment dat Tom voorbij de paarden wandelt, zet Hero een enorme sprint in gevolgd door wat bokkensprongen. Tom schrikt hier heel erg van, want voor zijn gevoel deed hij hartstikke rustig, dat probeerde hij in ieder geval wel te doen.

Leermoment 2: in hokjes denken

Op een dag willen we met Hero naar het strand gaan, maar niet voordat we de belangrijkste klusjes even samen hebben afgerond. We bespreken en verdelen de klusjes. Tijdens de bespreking, wil Tom heel graag alvast het halster van Hero omdoen. Ik benoem dat dit niet slim is. We hebben hier even een kort gesprek over. Tom heeft in zijn hoofd dat dit zo hoort, netjes is en mooi staat bij Hero, en hij vindt mijn opmerkingen maar stom. Hierop besluit ik hem zelf te laten ervaren wat er gebeurt als hij direct het halster omdoet. Hero denkt namelijk ook in hokjes, zodra hij het halster om heeft, wil hij weg, gek doen, rennen en eropuit. Het uur dat volgt, loopt Hero constant te rellen, onrustig te doen, tegen ons aan te duwen, etc. Na een tijdje, besluit Tom het halster maar weer af te doen, omdat hij helemaal gek wordt van Hero.

Leermoment 3: op tijd afremmen

Tom is vandaag heel blij. Hij rent voor me uit richting de paarden. Hero loopt in het midden van het land. Hero kijkt op en begint direct naar het hek te rennen. Zodra Tom ziet wat zijn gedrag veroorzaakt, remt hij af en loopt hij heel rustig verder.

Het zet hem aan het denken

Achteraf bespreken we wat er nu precies is gebeurd. Inmiddels snapt Tom dat zijn gedrag anderen beïnvloed. Drie weken later vertelt hij mij dat hij nu al weet dat hij later geen Arabier (paard) wil. Zijn reden: die zijn te druk. Oké, in werkelijkheid ligt het net even anders. Maar dat is niet erg,  want hij is er dus wel mee bezig en leert van de interactie met Hero.   

Paarden reageren altijd intuïtief, daardoor zijn er altijd leermomenten. Daar hoef je niet speciale oefeningen voor te doen. Tom is niet de echte naam van mijn cliënt. Uit privacyoverwegingen heb ik zijn naam gefingeerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *